12 C
Oviedo
martes 19, marzo 2024
¡Haz clic para puntuar esta entrada!
(Votos: 2 Promedio: 4)

Almanaque de Les Asturies, por Xaviel Vilareyo

Una televisión n’asturianu dafechu (y 3)

Preséntasenos necesario l'establecimientu d'un modelu de llingua pa los medios de comunicación. Esti modelu de llingua nun requier de mayores dificultaes que la que deriva de la precisión de los términos a los que nos vamos referir.

Una televisión n’asturianu dafechu (2)

Nesti duru camín pel que vien andando la nuestra llingua, llenu d'impedimentos políticos y cuando non d'ataques frontales al idioma dende los mesmos poderes públicos encargaos de la so promoción social, el discutir agora sobre modelos correctos o non correctos de llingua pa la radiotelevisión puede ser un síntoma del atrasu nel que nos atopamos güei los asturianos, pues en toos estos años de dominiu televisivu constátase daveres el fechu de que les llingües dominantes yá xeneraron nesti mediu de comunicación un llinguaxe propiu, una clas de subestándar, al qu'el restu les llingües tien qu'adaptase cuasi ensin remediu.

Una televisión n’asturianu dafechu (1)

L'asturianu ye una llingua romance totalmente apta como vehículu comunicativu y como ferramienta d'usu nos medios de comunicación ente los que s'alcuentra la televisión. Ye una llingua codificada y reglamentada pa dar respuesta a cualesquier necesidá comunicativa humana y que, amás, puede adaptase dafechu a tou tipu de neoloxismos y nueves realidaes semántiques.

Los Derechos Históricos Asturianos (y III)

Asturies, nación y reinu en llonxanu sieglu, foi la quinta comunidá "autogovernable" pa la que s'entamó discutir un estatutu, anque esistieron intentos d'una amestadura territorial cola vecina provincia de Lleón y inclusu camentóse nun estrañu estatutu conxuntu con Santander.

Los Derechos Históricos Asturianos (II)

La reinstauración democrática de 1977, atopóse nuevamente énte'l vieyu debate non resueltu de l'articulación política y territorial del estáu, entá ensin solucionar y depués de sieglos de cambios políticos, dinásticos, partidistes y de goviernu.

Los Derechos Históricos Asturianos (I)

Ún de los conceptos xurídicos más controvertíos dientro de la más recién doctrina constitucionalista ye'l de la precisión y les llendes de los llamaos Derechos históricos de les nacionalidaes.

Adiós a Xaviel Vilareyo

El pasado mes de abril publicamos en Fusión Asturias una entrevista a Xaviel Vilareyo, con motivo de la preparación de un libro recopilatorio de sus colaboraciones en nuestra revista desde el año 2008.

Apellíos asturianos nos Estaos Uníos

El primer asturianu con ñome conocíu en llegar a lo que güei ye los Estaos Uníos foi Pedro Menéndez d'Avilés, que fundó en 1565 la ciudá de San Agustín en Florida, la primer ciudá fundada por europeos nos Estaos Uníos.

Xuan María Acebal y el tradicionalismu bable

Nesti mes de marzu conmemórase'l bicentenariu del nacimientu n'Uviéu de Xuan María Acebal y Gutiérrez (8 de marzu de 1815) ún de los más afamaos restauradores de la lliteratura culta escrita n'asturianu y destacáu representante de la ideoloxía tradicionalista.

2015, un añu d’efemérides

Pa les antigües civilizaciones el mayor honor yera que los fechos y persones se recordaren col pasu del tiempu. El mayor deshonor yera l'olvidu.

Últimos artículos

¡Haz clic para puntuar esta entrada!
(Votos: 2 Promedio: 4)