12.6 C
Oviedo
miércoles 24, abril 2024

Maximiano García Venero y la reunificación d’Asturies

Lo más leído

¡Haz clic para puntuar esta entrada!
(Votos: 1 Promedio: 5)

Maximiano García Venero (Santander 1907 – Madrid 1975) foi un reconocíu historiador y periodista santanderín de llarga trayectoria que trabayó con sencia pa llograr la reunificación política de les dos provincies asturianes: Uviéu y Santander.

Fundó los periódicos Mediterráneo y Levante. Escribió amplies biografíes de personaxes relevantes como Francisco Cambó, Antonio Maura, Alfonso XII, Melquíades Álvarez o Eduardo Dato. Trabayó tamién nel periódicu izquierdista La Región. De posiciones polítiques inicialmente lliberales pasó a oponese dafechu al Frente Popular y ante l’ascensu del comunismu, anarquismu y nacionalismos separatistes, decidió apoyar a la Falanxe. Pero la so verdadera vocación posterior foi la lliteraria y la d’investigador de la historia contemporania d’Hespaña. Entre los llibros que publicó destaquen Historia del nacionalismo catalán (1944 y 1967), Historia del nacionalismo vasco (1945 y 1968), Historia del parlamentarismo español (1946), Historia de las Internacionales en España (tres tomos surdíos ente 1956 y 1957), ya Historia de los Movimientos Sindicalistas en España (1961).
La Constitución hespañola de 1931 proponía que les provincies limítrofes podíen establecese como Rexones Autónomes y dotase d’un Estatutu d’Autonomía propiu con goviernu y parlamentu. Maximiano García Venero darréu vio que l’afinidá ente les provincies d’Uviéu (Asturies d’Uviéu) y Santander (Asturies de Santiyana) venía a confirmar la necesidá d’una reunificación de les antigues ya históriques dos Asturies conformando una sola entidá política que la propia historia configuró como una sola realidá etnocultural sólo dixebrada por artificiales divisiones alministratives recientes. Como bon historiador Maximiano García Venero sabía que dende 1835 les ancestrales Asturies d’Uviéu, Santiyana y Tresmiera quedaron convertíes por arte de barrabiellu alministrativu nes provincies d’Uviéu y Santander, con pérdida incluso de territorios históricos a favor de Lugo y Lleón (Burón-Miranda, Suarna, Sayambre-Valdeón). Llegáu yera’l momentu en 1932 de recomponer lo que la historia xuntó per sieglos y que los intereses político-caciquiles separtaron: reaxuntar el territoriu históricu d’Asturies agrupando políticamente a les provincies d’Uviéu y Santander (Les Asturies).

Maximiano García Venero sigue la tradición reintegracionista o unionista del territoriu de Les Asturies que promovieron insignes y destacaos políticos y escritores santanderinos y otros destacaos asturianos de la xeneración de 1865.

Como periodista, el primer pasu de García Venero sedría mobilizar a la prensa, tanto a la d’Uviéu, Xixón y Santander como a la de Madrid, apelando a la necesidá espiritual o «derechu de categoría espiritual» que daría lexitimidá a la xuntanza de les dos provincies. Esi elementu espiritual sedría l’étnicu (entendíu como «cultural» o «cultura compartida»). Otru sedría l’afectivu y sentimental (apreciu ente les dos provincies y rechazu común a Castiella) y un terceru sedría el material o económicu, les ventayes económiques al empar de la rexuntanza pa los dos territorios.
La prensa d’Uviéu recoyó les propuestes de reaxuntanza territorial de García Venero con «una interesante manifestación de simpatía» como él mesmu escribió. L’argumentu principal de García Venero yera qu’ente la provincia de Santander y la d’Uviéu existe positivamente una lligazón espiritual, étnica ya histórica (Les antigues Asturies d’Uviéu y Asturies de Santiyana) y por ello Les Cortes de Madrid nun podíen fomentar problemes artificiales d’autonomíes non-históriques. La xuntanza de Santander con una Autonomía castiellana sedría pa García Venero «un caos» debío a les fondes diferencies culturales. En cabiu, la Rexón autónoma d’Uviéu y Santander (Les dos Asturies) produciría un conxuntu de ventayes pa toos. Ganadería, agricultura, poblamientu, territoriu, pesca són iguales tanto n’Uviéu como en Santander y la industria y minería d’Uviéu compensaría la escosura industrial de Santander pa poder competir les dos provincies xuntes frente a Vascongaes y Galicia.Maximiano García Venero y la reunificación d’Asturies
García Venero impulsa asina la necesidá de facer un Estatutu biprovincial de Les dos Asturies darréu, antes de que se faiga unu castiellanu. Asina cada Diputación fairía un proyectu que se refundiría nun Anteproyectu d’Estatutu, que, aprobáu nun referéndum popular, s’entregaría a la Comisión d’Estatutos de Les Cortes de la República en Madrid onda se discutiría, votaría y promulgaría. En 1935 el nuevu Estatutu panasturianu podría yá tar en vigor según los sos cálculos.
Maximiano García Venero sigue la tradición reintegracionista o unionista del territoriu de Les Asturies que promovieron insignes y destacaos políticos y escritores santanderinos como fueron Gumersindo Laverde, Marcelino Menéndez Pelayo o José María de Pereda y otros destacaos asturianos de la xeneración de 1865 como Justo Álvarez Amandi, Arias de Miranda, Eduardo Bustillo, Narciso Campillo, Emilio Carrizo del Riego, Nicolás Castor de Caunedo, Adolfo de la Fuente, Ángel Fernández de los Ríos, Juan García, Montequín, Luis Pérez Mínguez, Cándido Salinas, David Sampil y Ceferino Suárez Bravo.

¡Haz clic para puntuar esta entrada!
(Votos: 1 Promedio: 5)

Más del autor /a

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí

- Publicidad -

Últimos artículos