12.8 C
Oviedo
viernes 29, marzo 2024

Los Derechos Históricos Asturianos (I)

Lo más leído

¡Haz clic para puntuar esta entrada!
(Votos: 0 Promedio: 0)

Ún de los conceptos xurídicos más controvertíos dientro de la más recién doctrina constitucionalista ye’l de la precisión y les llendes de los llamaos Derechos históricos de les nacionalidaes. Xunto a ello tamién podríemos amestar otres discusiones paraleles acerca del significáu y alcance, en términos doctrinales, de los propios conceptos de nacionalidá o de comunidá histórica a los que repetidamente se refieren los modernos y vixentes testos llegales.
La Constitución Hespañola de 1978, testu ambigu frutu del consensu políticu de los partíos mayoritarios más representativos d’aquella dómina, consagra el respetu a los llamaos Derechos históricos como una realidá política esistente y anterior a la propia Constitución y qu’esti testu llegal nun instaura o constitúi sinón que vien a reconocer o respetar como una materialidá xurídica preesistente a la propia norma constitucional, reconocimientu que se fai al empar que se dota de carácter institucional a los derechos a l’autonomía de les nacionalidaes y rexones.
Hai que reconocer, ciertamente, qu’ún de los problemes más avegosos na historia del constitucionalismu hespañol y de la configuración d’hespaña como estáu foi y ye l’enxartamientu de les distintes realidaes nacionales que se manifiesten dientro del ámbitu territorial del estáu hespañol encuantes a la so estructuración política, de xeitu más o menos xunitariu o federalizante, según les corrientes y tendencies polítiques manifestaes a lo llargo de la hestoria. Esta dialéctica centrífuga o centrípeta en términos políticos manifiéstase non sólo nel ámbitu material del Derechu, el derechu aplicable a cada territoriu, sinón tamién nel ámbitu más formal del Derechu, el de la organización político-pública que rixe el furrulamientu del propiu estáu.
Destamiente, los derechos civiles d’aquelles naciones con un corpus xurídico-priváu propiu constituyeron y constitúin una realidá material incuestionable como argumentu contra la xunificación xurídica nel ámbitu civil y polo tanto na llexislación civil que-yos afectara y la competencia encuantes a la so regulación.

Ún de los problemes más avegosos na historia del constitucionalismu hespañol y de la configuración d’hespaña como estáu foi y ye l’enxartamientu de les distintes realidaes nacionales.

Tamién nel ámbitu públicu o formal, aquellos territorios qu’anteriormente esfrutaron d’unes instituciones públiques representatives o de goviernu propiu y que fueron suprimíes por decisión política partidista, teníen el derechu a reclamales o reinstaurales non yá por nueva decisión o pesión política sinón mui especialmente pol conceptu de reclamación historicista de los antiguos derechos territoriales y materiales a los que se calificaba como hestóricos.
El programa políticu territorial que la monarquía de Felipe V deseyaba imponer nel estáu supuso darréu la supresión por decretu de los órganos públicos de representación y alministración d’aquelles comunidaes, les que pertenecieron a la Corona d’Aragón, que llucharon contra la causa borbónica na guerra de Sucesión. Esta medida resultó ser una política partidista del goviernu de Felipe V que pretendía anular la oposición que pudiera surdir por parte d’estes instituciones non sólo no tocante a les discrepancies na política borbónica sinón mui especialmente na oposición manifestada hacia la propia persona del monarca encuantes a la negación de la so lexitimidá política pa ocupar el tronu d’Hespaña y la xefatura del estáu y del goviernu, y too ello baxo la coartada d’una supuesta xunificación xurídica y política baxo’l mesmu marcu del Derechu de Castiella. Asina, Felipe V tamién anuló unilateralmente tol corpus xurídicu propiu producíu nestos territorios, tanto lexislación pública como privada, decretando la implantación nestos territorios del Derechu de Castiella. Lo cierto ye que n’época de la monarquía absolutista la xunificación xurídica, de fueros, o lexislativa nun esistía y la prueba de que la supresión nos reinos d’Aragón de les instituciones propies supunxo una medida partidista de castigu llevada alantre pola política del monarca foi el fechu de la pervivencia d’otres instituciones públiques similares en territorios como Asturies y Navarra que sí acataron la lexitimidá de la nueva dinastía y del nuevu rei y que nun exercieron oposición política hacia la causa borbónica.
Un sieglu depués, col triunfu n’Hespaña de los partíos lliberales qu’arroparon l’ascensu al tronu de la xoven reina Isabel II, volvióse replantear el problema de la reestructuración política del estáu hespañol. Entós la política de los lliberales decretó la supresión de la Xunta Xeneral del Principáu, muérganu de representación y autogoviernu del pueblu y territoriu d’Asturies dende tiempu inmemorial, y que representaba una torga insalvable pa la implantación del nuevu réxime d’alministración territorial del estáu a imitación de los departamentos franceses. Asina, la cámara de representación política del Principáu d’Asturies quedó suprimida y sustituída por una entidá alministrativa carente d’autonomía o representatividá política del territoriu históricu asturianu como yera la Escelentísima Diputación Provincial d’Uviéu.
Durante la II República hubo un intentu, non fructíferu por causa les revoluciones y guerres civiles desarrollaes n’Asturies nos años 30 del sieglu XX, que tenía como fin la implantación d’un réxime d’autogoviernu asturianu, con un parlamentu democráticu y un goviernu propiu de departamentos o ministerios asturianos con competencies propies nes diverses materies asumíes.

In memoriam
Este texto pertenece a una de las últimas colaboraciones de la sección » Almanaque de Les Asturies» que dejó escritas nuestro compañero Xaviel Vilareyo antes de su fallecimiento y que iremos publicando en sucesivos números de Fusión Asturias.

¡Haz clic para puntuar esta entrada!
(Votos: 0 Promedio: 0)

Más del autor /a

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí

- Publicidad -

Últimos artículos