12.4 C
Oviedo
jueves 28, marzo 2024

Asturianos ilustres: Antonio de Guevara y Noreña (1475-1545)

Lo más leído

¡Haz clic para puntuar esta entrada!
(Votos: 0 Promedio: 0)

Antonio de Guevara y Noreña ye ún de los grandes escritores y filósofos asturianos de tolos tiempos y representa mui bien l’ideal de renovación del Renacimientu.

Nació nel pueblu asturianu de Treceñu, en Valdáliga, Asturies de Santiyana, hacia 1475, onde se crió. Pañó l’hábitu de San Francisco en Valladolid. En 1523 debío a la so fama como orador y como antigu paxe del príncipe Xuan, nómenlu como Predicador del rei Carlos I y en 1526 Cronista real, cargos qu’esixíen l’acompañamientu al rei flamencu en tolos viaxes oficiales incluso guerres, escribiéndo-y importantes discursos como’l de les Cortes de Monzón de 1528 y el de la coronación en Roma como emperador en 1536. Foi visitador en Valencia, Murcia y Granada convenciendo ensin usar la violencia pa bautizar moros. Algama llueu como premiu del rei l’obispáu de Guadix en 1528 y en 1537 el de Mondoñéu onde morrerá en 1545. Al empar, siempre siguió atendiendo trabayos pal rei, en viaxes y asuntos oficiales como Conseyeru del emperador que yera dende 1529. Enterróse na catedral de Mondoñéu pero según el so deséu en 1552 los sos restos llévense pal conventu de San Francisco de Valladolid, destruyíu en 1837.

Antonio de Guevara y Noreña ye ún de los grandes escritores y filósofos asturianos de tolos tiempos y representa mui bien l’ideal de renovación del Renacimientu.

Los primeros llibros d’Antonio de Guevara fueron de xuru los más famosos y divulgaos:

  • Llibru aureu de Marcu Aureliu (1528). Ye una falsa biografía d’esti emperador romanu con cartes lliteraries sobre’l bon goviernu y les virtúes morales d’un bon rei, como por exemplu ser protector de tolos filósofos. L’episodiu del Villanu del Danubiu, una metáfora sobre los indios americanos, la crítica a la conquista y por asemeyu sobre’l propiu rei Carlos, convirtióse en tou un clásicu sobre’l que reescribiríen depués otros escritores. L’éxitu del llibru foi impresionante en toa Europa.
  • Relox de Príncipes (1529) ye una ampliación del anterior entendíu como manual del bon governante. Anima a los reis pa ser bonos cristianos, amigos de los sabios, de bon tratu coles esposes y cola crianza de los fíos, pa que goviernen con xusticia, ayudando a los desvalíos, siempre pol bien de los súbditos y ente ellos los indios, mirando pola dignidá de tou ser humanu incluso de los infieles.
  • Menospreciu de corte y allabancia d’aldea (1539) fala de les virtúes y ventayes de la vida digna na aldea frente a los vicios y desgracies de la vida na ciudá. La moral y l’honor imperante nel so pueblín d’Asturies de Santiyana contrastaba cola degradación y viciu que vio en Madrid. Pa Guevara la ciudá cambia los valores humanos llevándolos a la degradación, al arribismu, usura y ambición destructiva. Los urbanites maltraten a los matiegos o aldeaniegos y falen tan retolicao que són incapaces d’entender a los campesinos, dignos representantes éstos d’un mundu idílicu onde nun hai mendicidá, prostitución nin llaceria.
  • Una década de césares (1539) onde fala de diez emperadores romanos.
  • Arte del marear (1539). La so esperiencia en viaxes marítimos col rei failu dar conseyos a tolos que s’embarquen, ufiertando un bayurosu vocabulariu marineru.
  • Avisu de privaos (1539) ye otra guía de comportamientu del perfectu cortesanu onde reitera la idea del retiru al campu.

Los llibros d’Antonio de Guevara, ente los qu’hai que mentar otres obres epistolares y de temática relixosa, traduxéronse darréu a les llingües europees, publicándose en toa Europa y la so fama en tol continente foi pergrande. El so estilu retóricu, eufónicu, de prosa poética, recargada y arcaizante creó escuela. L’estilu d’Antonio de Guevara, el guevarismu, la so prosa orniada y elocuente, fizo surdir en toa Europa y especialmente n’Inglaterra, el nomáu preciosismu o eufismu lliterariu, seña d’identidá de la lliteratura inglesa. Los sos llibros fueron reeditaos, traducíos y lleíos abondo durante varios sieglos perdayures.
vilareyoAntonio de Guevara representa l’espíritu dafechu renacentista y humanista, una curiosidá panóptica y un interés xeneral por tratar de munchos temes, por dar una visión personal despreciando les cites d’eruditos, siendo munches d’elles invención suya, lo que da idea de ciertu humorismu y caracterízase tamién por una clara tendencia a educar y moralizar dende una visión prestosa y entretenida.
Del so personal puñu quédennos escrites estes lletres agradeciendo l’unvíu d’un xamón nes que reconoz que “como nací en Asturias de Santiyana y no en Córdoba ninguna cosa pudiera enviarme a mi más acepta que aquella carne salada”.

¡Haz clic para puntuar esta entrada!
(Votos: 0 Promedio: 0)

Más del autor /a

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí

- Publicidad -

Últimos artículos