12.7 C
Oviedo
martes 19, marzo 2024

La Pernía, país asturianu

Lo más leído

¡Haz clic para puntuar esta entrada!
(Votos: 0 Promedio: 0)

La Pernía ye una comarca nes cuenques altes de los ríos Carrión y Pisuerga, rodeada de montes, comprendía unos 24 conceyos que van fundiéndose pal sur cola meseta.

Tres la Batalla de Cuadonga y la instauración del Reinu d´Asturies, la cordillera asturiana foi durante un sieglu frontera y muria natural que disuadía ataques. Dientro del reinu asturianu merez consideración la comarca de Llébana que tamién abarcaba al valle de Polaciones y La Pernía. Los valles llebaniegos fueron llugar d´ablugu de cristianos y la vertiente sur de la cordillera foi confín meridional del reinu asturianu. El carácter fronterizu ya inseguru d´esta comarca cismontana conllevó la so despoblación y obligó al reforzamientu militar. Aprovechando el valor estratéxicu de los montes, la monarquía asturiana edificó fortificaciones pal agospiu del exércitu asturianu. Anguañu queden castriyones d´esi cinchu defensivu, nes xerres de Corisa y de F.ijar, entre los valles del Ebru y del Pisuerga. La ocupación militar acó nun yera estable, sinón que se ceñía a los branos, más proclives a los ataques moros.
Siendo tierra d´ablugu de xente de los valles tresmontanos y el carácter fronterizu de la comarca cismontana fueron razones poles que se confirió a un conde del reinu asturianu (comes) autoridá militar, alministrativa y xudicial sobre Llébana. Esa peculiaridá fronteriza de la comarca sureña d´aquel condáu asturianu quizá fuera motivu pol que se constituyeron los conceyos (territoria) de Peñas Negras y Cervera, y estos castiellos con ‘tenentes’ nomaos pol conde de Llébana governábense baxo´l so dominiu (suburbia castellorum). Piedras Negras ye un baluarte defensivu del Reinu d´Asturies. El dominiu del conceyu de Piedras Negras algamaba tola cuenca del Pisuerga tres esti castriyón: les comarques de La Pernía y Castillería. Interés políticu tien la escritura de 932 onde los condes asturianos Alfonso y Xusta conceden a l´abadía de Lebanza una donación; asina sabemos qu´en Llébana y en Pernía govierna un conde del Reinu d´Asturies mencionándose los territorios de Cervera, Peñas Negras y Santibáñez de Resoba, entamaos alrodiu de castiellos asturianos. Cervera tuvo el so baluarte na cume del cerru onde ta la ilesia de Santa María del Castiellu.  La primer constancia documental de Cervera apaez nel pactu fundacional del monasteriu llebaniegu de Nouroba, del añu 819 nel reináu d´Alfonsu II d´Asturies. Nel sieglu IX, col avance de la reconquista y l´alloñamientu pal sur de la frontera del reinu asturianu, La Pernía, ya pacificada, foi repoblándose con xente asturiano (los foramontanos); y empiezen a llenase de vida los valles al sur de los montes. La Carta-puebla de Brañosera, datada nel añu 824, tamién del reináu del segundu Alfonsu, ye testimoniu escritu más significativu d´esta repueblación y ye´l fueru poblacional más antigu conserváu del Reinu d´Asturies.

Tres la Batalla de Cuadonga y la instauración del Reinu d´Asturies, la cordillera asturiana foi durante un sieglu frontera y muria natural que disuadía ataques.

La Pernía, país asturianu, por Xaviel Vilareyo.La constitución de la comarca cismontana del condáu asturianu de Llébana como entidá alministrativa independiente requirió una denominación propia: ‘La Pernía’. Acasu tien relación col raigañu llatinu pern‑, que significa ‘pierna’, o de penn- (o pinn-), traducío como ‘ala’ o ‘almena’. Desti raigañu surdieron los vocablos penna, pinna o, más significativamente, penia (peña, fortaleza). Quizabes ‘Pernía’ significara ‘fortaleza’ o ‘comarca fortificada’. Esti términu siguiría una significación análoga a ‘Castillería’, que guei noma una comarca limítrofe y que daquella formaba parte de Llébana-Pernía. Esta interpretación adecúase a que durante´l primer sieglu del Reinu d´Asturies, cuando aquelles montañes yeren frontera y defensa natural del reinu asturianu, reforzóse´l valor defensivu de la orografía. Pa esti fin construyéronse castros sobre los altos. Aquellos castiellos asturianos sobre les cumes montañoses fueron los que dieron nome a ‘La Pernía’.
La llingua propia de La Pernía inclúyese dientro del dominiu llingüísticu del asturianu, formando parte de la so variedá oriental, caracterizada pol mantenimientu de la efe llatina mediante aspiración (f.uente, f.umu, f.itu…). Otru rasgu típicu ye la palatalización (llosa, llende, llares, llazos, llama, llueza, llera…), el grupu asturianu –mb- (lomba, lamber, lambreña…) y otros resultaos asturianos tipu -li>y- (Olaya, Santiyana, Santuyán, regüeye, regoyo, milayo, tremaya, ruya, payules…).
Abonden los diminutivos en –ín- (colladín, lloventín, correntín, Pachín, culín, escarpín…), los finales masculinos en –u (f.oyu, colláu, ríu, prau, jatu…) les guturalizaciones (güevu, güecu, güesu, güerta, gomitar…); les preposiciones tipu so- (so la peña, so pontón, so los güertos, so la cuesta…); uso de formes verbales asturianes (diz, tien, vien, sal…); diptongos asturianos (sietecientos, juegar, güétagu, duerna…), contracciones (pal, tol, nel…); y otros rasgos más que definen a la llingua asturiana. La toponimia autóctona de La Pernía preséntanos manifestaciones llingüístiques del asturianu como llingua que ye propia d´esti país tan asturianu como ye La Pernía.

¡Haz clic para puntuar esta entrada!
(Votos: 0 Promedio: 0)

Más del autor /a

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí

- Publicidad -

Últimos artículos