7.5 C
Oviedo
viernes 29, marzo 2024

Marcelino Menéndez Pelayo y Les dos Asturies

Lo más leído

¡Haz clic para puntuar esta entrada!
(Votos: 0 Promedio: 0)

Marcelino Menéndez y Pelayo (Sanander 1856 – 1912) foi l’intelectual más reconocíu y afamáu de la provincia Sanander. La Universidá de Branu de Sanander lleva’l so nome. Básicamente foi un investigador de la lliteratura ya historia acurriáu nuna bayurosa etapa de rexeneracionismu cultural finisecular que contrasta cola mediocridá, escabildramientu, maturranga y abulia d’anguañu. Discípulu de Laverde, formó con él y con otros como Pereda, Amandi, Miranda, Escalante o Fernández de los Ríos un proyectu de base cultural y finalidá sociopolítica centráu alrodiu d’una revista: «La Tertulia, la Revista de Las dos Asturias», col propósitu d’emponderar los intereses lliterarios de Les dos Asturies, los valores comuñegos y la cultura de les dos provincies asturianes: Uviéu y Sanander. Posteriormente pasáu un añu deciden cambia-y el nome a esta revista quincenal que pasa ser la «Revista Cantabroasturiana» p’aclariar duldes sobre cuálu yera l’ámbitu d’eses dos Asturies, pues ella mesma proclamábase herea d’otra revista de 1864, el «Almanaque de las dos Asturias». En 1877 Menéndez Pelayo escribe un prólogu en nome de tola redacción xustificando’l cambiu de nome y que reproducimos arronte, un testu que conforma ún de los documentos más importantes na historia del asturianismu cultural y políticu de tolos tiempos:
«(…) En 1864 escomenzó a publicase un Almanaque de las dos Asturias, encamináu a estrechar los llazos entre dos provincies hermanes pol suelu, pola raza y poles costumes, y dividíes sólo por un criteriu oficial arbitrariu. Afayó ecu la idea entre montañeses y asturianos. La semiente quedó y hoi fructifica, La Tertulia decídese a cambiase de nome pol de Revista Cántabro-Asturiana. Evítase asina dalgún inconveniente que pudiera tener el de Revista de las dos Asturias, nel aspectu xeográficu. Sólo una parte, anque extrensa, del terrritoriu montañés llamóse Asturias de Santiyana, pero la fraternidá ente cántabros y ástures ye induldable y de tolos tiempos. Los accidentes físicos són comunes a les dos provincies: la mesma mar, la mesma cordalera. Hermanos los sos habitantes pola raza, pol primitivu celticismu, sonlo de mui antiguo poles costumes, dao qu’Estrabón afirmó que yera una la manera de vivir de ástures y cántabros.

Discípulu de Laverde, formó con él y con otro sun proyectu de base cultural y finalidá sociopolítica centráu alrodiu d’una revista: “La Tertulia, la Revista de Las dos Asturias”

Únelos más y más la so historia. Xuntos resistieron a les lexones romanes, llamaes y favorecíes polos nuestros vecinos autrigones y bascos. Xuntos romanizáronse anque sólo en parte, perdiendo la so llingua pero non los usos nin la indomable altivez y espíritu d’independencia que los distingue d’ ente tolos pueblos peninsulares. Xuntos comenzaron la reconquista y cántabru o astur sería aquel Pelagio que los acaudillaba, non godu nin d’estirpe real como fantasearon vanos xenealoxistes. A la Monarquía asturiana pertenecíemos unos y otros, cuando cayó nos nuestros montes la palabra del gran controversista San Beatu de Llébana que nacíu ente dambes Asturies sirve de llazu d’unión a les dos provincies ximielgues. Cierto que tres la desmembración del reinu asturianu y nacimientu del condáu de Castiella, bona parte del pueblu montañés siguió les vicisitúes del nuevu estáu, alteriándose los sos límites con frecuencia. Pero que nun se perdieron por ésto les tradiciones d’hermandá indícalo claro el nome d’Asturias de Santiyana y el d’Asturias de Tresmiera. Marcelino Menéndez Pelayo y Les dos Asturies¿Cómo olvidar que nes marines asturianes y montañeses aprestáronse les naves que concurrieron a la conquista de Sevilla? Fraternidá que nun s’interrumpe hasta nes sangrientes banderíes qu’asolaron l’últimu periodu de la Edá Media. Llegada ye la hora de restablecer l’antigua fraternidá ¿Y cuándo hubo otra más oportuna? Hoi, que por suerte rara, les dos provincies paecen tar en víes de prósperu adelantu y nun se resienten tanto como otres de la xeneral decadencia, quizá por conservar más puros los elementos tradicionales y el cultu a les sos vieyes y glorioses memories. Hoi que ye deber de concencia y d’amor patriu resistir a la centralización en toles sos esferes. Unámonos asturianos y montañeses y na xuntanza alcontraremos nueva fuerza. ¡Y quién sabe si enllazaes hasta oficialmente dambes provincies, rota la ilóxica división que a los montañeses nos lliga a Castiella, sin que seamos nin naide nos llame castiellanos, podrá la extensa y riquísima zona cántabroasturiana formar una entidá unitaria y enérxica!. Trataremos con preferencia de cuanto pueda interesar a les provincies ximielgues. La so historia, tan poco explorada entovía, los estudios xeográficos y arqueolóxicos, les biografíes d’homes ilustres. Nin dexaremos d’estimular tou tipu d’empreses científiques y industriales útiles a Les Asturies. (…)»

¡Haz clic para puntuar esta entrada!
(Votos: 0 Promedio: 0)

Más del autor /a

DEJA UNA RESPUESTA

Por favor ingrese su comentario!
Por favor ingrese su nombre aquí

- Publicidad -

Últimos artículos